Svar: MME tilskud til natten for at sikre en længere søvnperiode?
29. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Du skal naturligvis være opmærksom på at din dreng har en alder nu, hvor han naturligt har behov for at få din mælkeproduktion sat lidt i vejret og derfor søger brystet hyppigere. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er det naturligt at han søger brystet mere der.
Det vil hjælpe at lægge ham hyppigere til brystet i løbet af dagen, på den måde stimulerer han til mere mælk og når hans behov dækkes i dagtimerne behøver han ikke søge brystet så meget om natten.
Det lyder dog umiddelbart som om at du er opmærksom på dette og allerede har gjort dig mange tanker. Du fortæller også at I har forsøgt med sukkervand på flaske og at I således har en flaske at forsøge med og jeg får indtryk af at det måske kunne være rart for dig, hvis din dreng ville tage en flaske en gang imellem, så far kunne tager over og du måske kunne få lidt mere nattesøvn.
Derfor er det helt fint at forsøge med flasken og I kan godt bruge Aventflasken som I har. I skal så købe en flaskesut som kan bruges til mælk og som passer til et 3 måneders barn i størrelsen.
Med hensyn til allergi og forebyggelse af dette, så vil det være relevant at tilbyde speciel erstatning hvis du eller hans far har eller har haft kendt behandlingskrævende allergi. Det gælder astma, børneeksem, fødevareallergi og også høfeber hvis du har det i en sådan grad at det er behandlingskrævende. Den specielle erstatning købes på apoteket, det hedder Nutramigen eller Profylac.
Alternativet til dette er Nan H.A. som er et billigere produkt, det har ikke samme dokumenterede effekt, da proteiner kun er delvist hydrolyserede, men det smager bedre...:o)
Almindelig mme vil ofte kunne mætte mere end modermælk og det behøver således ikke være en mere mættende type, for at du oplever effekt. Hvis det så ikke virker, så kan I forsøge med vælling fra 4 måneder. Men det er en anden snak - vælling kan nemlig i princippet springes over...
Du kan også overveje om du vil malke ud og så lade far give din udmalkede mælk på flaske. Så kan du gå tidligere i seng og far kan tilbyde flasken inden midnat, så du på den måde får nogle gode sammenhængende timer. Det princip vil også være godt at bruge hvis du giver modermælkserstatning. Altså amme din dreng inden han puttes til natten, gå i seng og sove og så lade far supplere med en flaske inden midnat eller sen aften inden han selv går i seng.
Hvis din amning er forløbet helt ukompliceret og I begge er glade for det, så vil det normalt ikke give problemer at du supplerer med en enkelt flaske. Det er dog klart at jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og jo større vil risikoen for at din dreng fravælger brystet være. Men en enkelt flaske om aftenen, så du får sovet, burde ikke betyde det store med den alder din dreng har nu.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske